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Séminaire Octogone-CERPP : Annie Magnan

le 19 juin 2015
11h - 12h


L’apport des technologies informatisées à la réduction  des difficultés en lecture


Annie Magnan
Institut Universitaire de France
Laboratoire EMC et Lab Ex CORTEX
Université de Lyon


L’objet de cette conférence est de présenter l’élaboration et la validation de deux systèmes informatisés d’aide à la lecture correspondant aux deux composantes de la lecture : l’identification de mots écrits et la compréhension. L’élaboration de ces deux systèmes repose sur des hypothèses théoriques récentes concernant pour l’un le rôle des unités syllabiques comme unités intermédiaires et fondamentales de décodage phonologique chez l’enfant normo-lecteur et dyslexique francophone (Maïonchi-Pino et al., 2010a ; 2010b ; 2012a ; 2012b ; 2012c), pour l’autre l’extraction d’informations littérales et la construction d’inférences, processus dont on connaît désormais l’importance dans la compréhension en lecture (Cain & Oakhill, 2006 ; Oakhill et al., 2012 ; Potocki et al. 2013). Ces deux systèmes d’aides ont été testés auprès d’un échantillon de jeunes enfants scolarisés en CP et CE1 présentant soit un déficit spécifique d’identification de mots écrit  (Ecalle et al., 2013) soit un déficit spécifique de compréhension (Potocki et al. , 2013 ; in press). Les études présentées se situent explicitement dans une démarche de réponse de première intention à l’école pour des enfants en difficulté d’apprentissage de la lecture (Torgersen et al., 2001).


Références
Cain, K., & Oakhill, J. (2006). Profiles of children with specific reading comprehension difficulties. British Journal of Educational Psychology, 76, 683- 696.
Ecalle, J., Kleinsz, N., & Magnan, A. (2013) Computer-assisted learning in young poor readers: The effect of grapho-syllabic training on word reading and reading comprehension. Computers in Human Behavior, 29(4), 1368-1376.
Maïonchi-Pino, N., Magnan, A., & Ecalle, J. (2010a). The nature of the phonological processing in French dyslexic children: Evidence of the phonological syllable and linguistic features' role in silent reading and speech discrimination. Annals of Dyslexia, 60(2), 123-150
Maïonchi-Pino, N., Magnan, A. , & Ecalle, J. (2010b). Syllable frequency and word frequency effects in visual word recognition: Evidence from a developmental approach in French children. Journal of Applied Developmental Psychology, 31(1), 70-82.
Maïonchi-Pino, N., de Cara, Ecalle, J., & Magnan, A. (2012a). "Are syllabification and resyllabification strategies phonotactically-directed in French dyslexic children ? A preliminary report", Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 55, 435-446.
Maïonchi-Pino, N., de Cara, B., Ecalle, J., & Magnan, A. (2012b). Do consonant sonority and status influence syllable-based segmentation strategies in a visual letter detection task ? Developmental evidence in French children. Scientific Studies of Reading, 16(6), 550-562.
Maïonchi-Pino, N., de Cara, B., Ecalle, J., & Magnan, A. (2012c). Are French dyslexic children sensitive to consonant sonority in segmentation strategies ? Preliminary evidence from a letter detection task. Research in Developmental Disabilities, 33, 12-23.
Oakhill, J, & and Cain, K.  (2012) The precursors of reading ability in young readers: evidence from a four-year longitudinal study. Scientific Studies of Reading, 16 (2),  91-121.
Potocki, A., Ecalle, J., & Magnan, A. (2013a). Narrative comprehension skills in five-year old children: Correlational analysis and comprehender profiles. Journal of Educational Research, 106, 14-26.
Potocki, A., Ecalle, J., & Magnan, A. (2013b). Narrative comprehension skills in five-year old children: Correlational analysis and comprehender profiles. Journal of Educational Research, 106, 14-26. 
Potocki, A., Ecalle, J., & Magnan, A. (in press). Computerized comprehension training in young readers: For whom and under which conditions is it efficient? Journal in Computer Assisted Learning, DOI: 10.1111/jcal.12087.
Torgersen, J.K., Wagner, A.W, Rashotte, R.K., Voeller, K., Conway, T. et al. (2001) Intensive remedial instruction for children with severe reading disabilities : Immediate and long-term outcomes from two instructional approaches. Journal of Learning Disabilities, 34, 33-58.
 


Lieu(x) :
MdR, salle D30

 

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Unité de Recherche Interdisplinaire Octogone-Lordat EA4156

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